Mercedes 508 Hoog diesel 1983 erg rijk uitgerust oerdegelijk

  • 41.300 KM
  • 02 / 1984
  • Diesel
let op ....in prijs verlaagd 23.500 nu 22.250


na een fijn leven bij de brandweer, is er 4 jaar verbouwd, gebouwd, gepoetst, perfect onderhouden, lekker binnen slapen, geen zon, geen regen of sneeuw.
Schitterende brandweerauto, groot maar ook door de stuurbekrachtiging erg makkelijk te besturen, auto is werkelijk zijn hele leven gekoesterd, 

Auto heeft een geweldige uitstraling, prachtige lak, enorm veel accessoires interieur helemaal superfris. 
Schitterende en unieke camper waar je nog vele vele jaren plezier van kan hebben.
Natuurlijk opvallend dat een dergelijke auto is uitgerust met een stuurbekrachtiging, motorrem achteruitrijcamera, airco, trekhaak, lpg tank voor de keuken en bbq dakkoffer, zonnescherm, ga maar door ga maar door

Prachtige 508 bouwjaar 1983
De motor is de geliefde OM 314, 4 cilinder 3758 CC
63 KW bij 2800 toeren

Binnenhoogte 178 cm

Lengte 520
Breedte 225
Hoogte inclusief dakkoffer 270
Technisch 100%
Nieuwe APK, nieuwe remcilinders, nieuwe ruitenwissers

Bel of maak een afspraak en kom genieten, maak een proefrit, kijk wat uw wensen zijn of kom vertellen wat we voor u moeten zoeken.
 
Als u een mooie en goed onderhouden Brandweerauto wilt kopen bent u van harte welkom.
De koffie staat klaar en de Harry staat al te kwispelen om u te begroeten.
Laat u informeren en vertel wat u zoekt en voor welk doel, we delen graag onze kennis met u.

Onze hobby is het zoeken in Duitsland en Oostenrijk naar Brandweerauto’s. 
Auto’s die hun hele leven binnen in een verwarmde hal staan, die vertroeteld worden en al hun onderhoud tot in het belachelijke hebben gehad.
Dat doen we naast ons werk en daarom zijn we het beste bereikbaar in de avonduren en in de weekenden.

We hebben ook een voorraad met Helmen, slangen, aanzuigslangen, bijlen, slanghaspels, pompen, ehbo kisten, handschoenen, sneeuwkettingen, aanhangwagens, en ga maar door.
Kijk ook op onze website voor prachtige vintage lampen die we uit diverse brandweerkazernes hebben weten los te peuteren
Niet alle auto's van ons staan op deze website, like ons op facebook, daar staan auto's eerder aangekondigd en is er soms aanvullende info

We hebben geen auto onderdelen, doen geen onderhoud en ruilen geen auto’s in.
Dat is niet om onvriendelijk te zijn maar onze hobby beperkt zich tot het zoeken, kopen en importeren van auto’s waar we zelf ook vrolijk van worden.

Zoekt u een;
 310/ 310 4x4/ 308/ 407 / 408 / 409 / 508 / 510 / 608 / 711 / 814 /
een Volkswagen LT / VW LT 4x4 / Mercedes / Benz/ MB/ VW/ Volkswagen/ Camper /
Foodtruck/ Dudo / T1/ T2/ Sprinter / Sprinter 4x4/ Brandweer/ Brandweerwagen/


Technische uitleg:
Elektra
De bus heeft origineel 24v; dat zijn 2 accu’s onder de bestuurderstoel. Naast bestuurderstoel zit een massaslot, = hoofdschakelaar =HS. deze moet ingeschakeld staan om te kunnen starten. Accu’s worden opgeladen (draaiende motor) met een extra zware dynamo 90 ampère. Alle (voor zover nog aanwezige) binnen-en buitenverlichting werkt op 24v + HS.
Tijdens het rijden worden alle accu’s geladen door de dynamo.
De camperaccu’s (links achter onder de vloer) zijn ook 24v.
Een diodebrug zorgt er steeds voor dat alle accu’s geladen worden maar elkaar niet kunnen ontladen.
Alle accu’s zijn op + en – af te sluiten met schakelaars. Alle verbruikers zijn afzonderlijk gezekerd.
Aangesloten op walstroom zorgt een acculader dat 230v. wordt omgezet in 24v.
De acculader kan onbeperkt op de walstroom aangesloten blijven. De acculader is beveiligd tegen overladen en zal de accu’s op gewenste spanning laden en bewaken. Tijdens het laden geeft de acculader prioriteit aan de startaccu. De acculader heeft voldoende capaciteit om alle accu’s te laden en te onderhouden.
De airco werkt op 230v. Staat de bus aan de walstroom dan werkt de airco op walstroom.
Rijdend de airco gebruiken: = schakel de omvormer aan (=groen lampje gaat branden)
De omvormer haalt stroom uit de 24v.camperaccu’s en zet dit om in 230v. voor de airco en eventuele andere apparaten die 230v. gebruiken. (Accu’s worden geladen door de dynamo tijdens het rijden)
Omvormer: 24v-230v max.2000w. Deze (speciale)omvormer geeft een zuivere sinus. D.w.z. (zonder moeilijke uitleg) alle apparaten die op 230v. werken kunnen veilig gebruikt worden.
Is er geen 230v. nodig, schakel de omvormer uit (anders blijft deze stroom gebruiken voor niets) Bij een lage accu spanning geeft de omvormer een alarmsignaal om diep-ontlading te voorkomen (diep ontladen is slecht voor de accu) Bij alarm; schakel omvormer uit.


Er is ook een omvormer die van 24v. 12v. maakt. 12v. kan worden gebruik voor de koelbox en andere apparaten die op 12v. werken. Voor 12v. zijn aparte stopcontacten.

De koelbox kan op 230v en 12v gebruikt worden. Op 230v. koelt de box optimaal.*
Airconditioner: (ingebouwd door vd Hil Klimaatservice 2018) koelt de buitenlucht en/of zorgt voor ventilatie. Richt remote-controle op de unit i.h. plafond voor bediening.
Gas: Onder de bus (rechts) zit een LPG tank met vuldop en afsluiter. Op LPG (gas) werkt het kooktoestel. Voor buiten koken en /of BBQ zit aan rechterkant (buiten voor achterwiel) een aansluiting met afsluiter.
Vuilwatertank: zit onder de bus. Afsluiter om af te tappen spreekt voor zich.
Drinkwatertank: zit midden achter onder de bus. De vulslang heeft een bocht naar boven (dit kon technisch niet anders) Derhalve loopt de tank niet vol maar moet worden “volgedrukt”
Er is een passende dop waar een vulslang in past. De normale waterdruk is voldoende om de watertank af te tanken. (vol te drukken)
Cruise control: (Cc)bediening zie beschrijving die is meegeleverd. Cc schakelt uit als de rem wordt bedient. (Werkt niet op koppeling)
Isolatie: De bus is optimaal geïsoleerd tegen temperatuur en geluid. (plafond, wanden en vloer voor het campergedeelte)
De motor is ingepakt in een speciale deken. Onder/buiten is de motor afgedekt met originele Mercedes plastic kasten die gevuld zijn met glaswol voor geluid-absorptie.
 
Breedstralers voor =Beamer Hella 24v / 70W op 2x zwart als massa
1x blauw 1xbruin als + lopen via auto multikabel naar wit is gezekerd met rood.
Achteruit 2x op cabine =paarse + op flipschakelaar naast, als boven, gezekerd
Schijnwerper voor = zonder schakelaar!! Massaslot aan geeft spanning 24v
schakelaar R van dashboardkastje zilveren flipper. 24v x70 w = 3,5 Amp.
!!!!ooit nog eens een zekering tussen bouwen!!!!
Remlichten op dak krijgen 24v. spanning uit L achterlicht = rode draad.
Acheruitrijcamera: Aansluitingen onder dashboardkastje (ook 2e zekering)
Spanning draad voor achteruitrijcamera =bruin 12v alle aansluitingen onder dashboardkastje.
Camera = duo op dak. Verlengkabels over SB plafond en kabelgoot onder naar dashboardkastje.


Voor diverse elektrische uitbreiding is bedrading aangebracht van voldoende diktes.
Onzichtbaar aangebrachte elektrische bedrading staat op foto (Archief op USB stick)
Eigenaardigheden van deze oude Oostenrijker (die zijn er ook)
Remmen: Pas op! Zijn extreem krachtig na een nacht rust. Na voorzichtig remmen is dit weer normaal (komt vaker voor bij Mercedes 508)
Oliegebruik: Zoals elke 508 gebruikt ook deze auto olie =15W40. Tip van een 508 specialist:
*Harry vd Kraats in Nijkerk*: “vul tot 1 cm onder de maximumstreep op de peilstok” Vul je tot meer dan loopt de motor over. De motor gebruikt dan geen olie, maar morst de motor olie.
Het daadwerkelijke oliegebruik is (ook in Spanje) nooit hoger geweest dan 200 cl per volle brandstoftank.
Temperatuurmeter: gaat soms tot boven het maximum. Ondanks dat er een nieuwe sensor is geplaatst gebeurt dit soms nog steeds. Reden is een raadsel, werkelijke temperatuur is dan 80° en dat is normaal.

** H. vd Kraats is een begrip in 508 land, onderhoud en technische verbouwingen werden door deze vakman uitgevoerd; aanbrengen stuurbekrachtiging, cruise control, gastank, trekhaak, voorbanden.
Onderdelen die vervangen werden (vaak ouderdom geen slijtage) zijn originele Mercedes-onderdelen die door vd Kraats zijn aangebracht.
Afleverpakketten

  • Aflevering DFT
    Gepoetst, NL kenteken, APK, Kentekenplaten met opgelegde letters, onderhoudsbeurt.
Details
Kenteken
NL
VS406D
BTW of Marge Marge
Datum eerste toelating 13-11-2015
Datum eerste toelating (internationaal) 02-02-1984
APK vervaldatum 28-04-2023
Tellerstand 41.300 KM
Carrosserie Bestel
Kleur Rood
Interieurkleur Zwart
Aantal deuren 4
Aantal zitplaatsen 3
Brandstof Diesel
Transmissie Handgeschakeld 5 bak
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 3782 cc
Vermogen 63 kW / 86 PK
Gewicht 2960 kg
Motorrijtuigenbelasting € 175 per kwartaal
Aantal sleutels 2
Interesse?

Wilt u meer informatie ontvangen of een taxatie van uw eigen auto laten maken? Wij helpen u graag!

Adres

Dutchfiretrucks
Zuiderzeestraatweg 97
3849AC Hierden

Mogelijk gemaakt door Mobilox